φύλλο 3 (ομάδα 3)
το φύλλο εργασίας σε μορφή word
Ομάδα 3η (φιλολογική προσέγγιση 1)
α. Διαβάστε τα δύο σχόλια που παρατίθενται σχετικά με την αισθητική αξία του λόγου του Δημοσθένη και προσπαθήστε να εντοπίσετε στο αρχαίο κείμενο χαρακτηριστικά αποσπάσματα που να επιβεβαιώνουν τα σχόλια. Θα δημιουργήσετε μια σύντομη παρουσίαση σε αρχείο PowerPoint (ή παρόμοιο λογισμικό).
«O Δημοσθένης χρησιμοποιεί την καθαρή αττική διάλεκτο. Οι μεταφορικές έννοιες, οι εικόνες και οι υπερβολές προσδίδουν στο λόγο του ύφος μοναδικό, ενώ το πάθος, η πειστικότητα, η ζωντάνια, η γλωσσική απλότητα και ο ειρωνικός τόνος αποτελούν γνωρίσματα της τέχνης του. Σήμερα, ο Δημοσθένης αναγνωρίζεται ως ο μεγαλύτερος πολιτικός ρήτορας όλων των αιώνων.»
(Ιστορία της Αρχαίας ελληνικής γραμματείας, Α, Β, Γ Γυμνασίου)
«Μεγάλη είναι και η αισθητική αξία των λόγων του, η οποία αναγνωρίζεται από τους μελετητές του έργου του. Κατέχει ο ρήτορας την τέχνη της ηθοποιίας. Έχει δηλ. την ικανότητα να σκιαγραφεί με τον λόγο του (ως λογογράφος) τον εσωτερικό κόσμο και τον χαρακτήρα των πελατών του. Κάθε φορά ο λογογράφος μεταμορφώνεται σε πρόσωπο ξεχωριστό της υψηλής κοινωνίας, σε «καλόκαρδο επαρχιώτη», σε «κλαψιάρη τραυματία πολέμου», σε «κατεργάρη» ή σε «φιλήσυχο μικροαστό». Εξάλλου, ο λόγος του γενικά, ορμητικός, τολμηρός, ζωηρός, λαμπρός, οδηγεί με αργό ρυθμό στην κλιμάκωση των νοημάτων για να καταλήξει, ίσως απροσδόκητα, σ' ένα σύντομο αλλά σαφές και αποστομωτικό για τον αντίπαλο συμπέρασμα. Με την καλοδουλεμένη και φροντισμένη μορφή τους οι λόγοι του Δημοσθένη χαρίζουν μεγάλη φήμη στον δημιουργό τους και παράλληλα αποτελούν ένα απολαυστικό ανάγνωσμα. Είναι ένα σπουδαίο μέσον πνευματικής ψυχαγωγίας για τον αναγνώστη».
(Ρητορικά κείμενα Β΄ Λυκείου Θεωρητικής Κατεύθυνσης, Εισαγωγή Δημοσθένη)
απαντήσεις: φύλλο 3 (ομάδα 3)
Ημερομηνία: 2014-12-15
Από: ΜΑΡΙΑ, ΕΛΕΝΗ
Θέμα:
υπερβολή
μᾶλλον ἡγεῖσθαι συμφέρειν δημοκρατουμένους τοὺς Ἕλληνας ἅπαντας πολεμεῖν ὑμῖν ἢ ὀλιγαρχουμένους φίλους εἶναι
———
Ημερομηνία: 2014-12-15
Από: ΜΑΡΙΑ, ΕΛΕΝΗ
Θέμα: παραγραφος 18
έμφαση για να πείσει τους αθηναίους, δείχνει και πάθος
ἔγωγ’ οὐκ ἂν ὀκνήσαιμ’ εἰπεῖν